Kürt Dehası El Dinawerî
Tam adı Ebû Henîfe Ehmed kurê Dawudê Dinawerî olan Kürt bilim adamı El Dinawerî, 820 yılında Kirmanşah ile Hamedan arasındaki kadîm Kürt şehiri Dinawer’de doğdu. 28 Temmuz 896′da yine aynı şehirde ölen bilgin, İslam topraklarında o güne kadar doğmuş en büyük deha kabul edilmekteydi. Kesinlik biliminin de (Îlmê Kat’iyyet) kurucusu kabul edilen Ebû Henîfe, İsfahan’da astronomi, metamatik ve mekanik, Küfe ve Basra’da ise filoloji ve şiir eğitimi almıştı.
Çağdaşı pek çok Kürt bilgini gibi kendi dönemine damga vuran El Dinawerî, geniş bilgi birikimi ile dikkat çekmiş ve farklı alanlardaki uzmanlığıyla Kürdistan’ın çeşitli bölgelerinden öğrenciler yetiştirmişti. Tarihten floraya, şiirden aritmetiğe kadar birçok alanda eser veren El Dinawerî, özellikle retorik alanında yaptığı çalışmalarıyla ün salmıştı. Kürt halkına gösterdiği ilgi ile bilinen bu deha, ilk çalışmasını da yine Kürtler üzerine yapmış ve antropolojik ve etnografik bulgulardan yola çıkarak Ensab El Ekrad (Kürtlerin Kökenleri) adlı kitabı yazmıştı. Günümüzde elyazma dört kopyası bulunan bu kitap, Kürtlerin toplu tarihi açısından da bir ilk sayılmakta.
İslam uygarlığının yükselmesinin en önemli köşe taşlarından biri kabul edilen El Dinawerî, şüphesiz Kürt ileri gelenleri içerisinde en mükemmel olanıydı. Matematikçi, gökbilimci, maden bilimci ve sanayi mühendisi olduğu kadar, bir bitki bilimci, zoolog, tarihçi, coğrafyacı, filolog, edebiyat eleştirmeni ve etnografyacı olarak ün salmış ve yaptığı tasniflerle bilim dünyasını kendisine hayran bırakmıştı. Örneğin aynı zamanda madencilik ve patlamalı fırınların mekaniği üzerine yapılmış çeşitli yorumlar da içeren altı büyük ciltten oluşan Kitab El Nebat (Flora Kitabı) adlı eseri, bitkiler ve onların morfolojik sınıflandırması, toprak morflojisi ve hidrolojisi gibi konularda temel bir kaynak olmakla kalmayıp aynı zamanda bitki isimleri ve onların şiirsel literatürdeki kullanımı alanında ortaçağın en bütünlüklü tezlerinden birini teşkil eder.
El Dinawerî’nin saf bilimleri konu alan seçilmiş yazmaları arasında şunlar vardır: Kitab el-Cebr ve’l-Mukabele (Cebir Kitabı), Kitab el-Nebat (Flora Kitabı), Kitab el-Kusuf (Güneş Tutulmaları Kitabı), Kitab el-Redd ala Rasad el-İsfahanî (El İsfahanî’nin Astronomik Gözlemlerinin Çürütülmesi), Kitab el-Hisab (Hesaplar Kitabı), Bahs fi Hisab el-Hind (Hint Hesabının Analizi), Kitab el-Cem ve’l-Tefrik (Aritmetik Kitabı), Kitab el-Kıble ve’l-Zewal (Yıldızların Konumu Kitabı), Kitab el-Enva (Hava ve Gazlar Kitabı) ve Islah el-Mantık (Mantığın Geliştirilmesi Kitabı) adlı çalışmaları dikkat çekerken, sosyal alanlarda ise yazmış olduğu Ahbar el-Tival (Genel Tarih), Kitab el-Kebir (Bilimler Tarihi Kitabı), Kitab el-Fesaha (Retorikler Kitabı), Kitab el-Buldan (Coğrafya Kitabı), Kitab el-Şiir ve ‘Işuara (Şiir ve Şairler Kitabı) ve Ensab el-Ekrad (Kürtlerin Kökenleri) adlı kitaplarıyla adından söz ettirmiştir. El Dinawerî’nin bunların dışında da kitaplara sahip olduğu ancak kendi döneminden başka yazarların onunla ilgili yazdıkları yorumlardan anlaşılmaktadır.
Andromeda Galaksisi’ni keşfeden ünlü gökbilimci Abdurrahman Sufî Şirazi, daha sonraki eserlerden biri olan Suvar el-Kavakib’te Ebu Hanife’nin bir gökbilimcisi olarak bulunduğu yüksek düzey üzerine yorum yaptıktan sonra 946 yılındaki ölümünün ardından 50 yıl sonra Ebu Hanife’nin Dinawer’deki gözlemevini şahsen gördüğünü nakleder ve Ebu Hanife’nin yaşlı öğrencilerinin çalışmalarına devam ettiğini belirtir. Dinawerî’nin bu gözlemevi 200 yıl daha çalışmaya devam etmiş ve Moğolların, Dinawer şehrini yağmalamalarıyla birlikte yok edilmişti. Ebu Hanife’nin gözlemevi bölgesindeki özel kütüphanesinde ilk defa karşılaştığı Hava ve Gazlar Kitabı üzerine yorum yapan Şîrazî bunu türünün en nitelikli eseri olarak tanımlar.
El Dinawerî’nin en önemli niteliği şüphesiz onun kesinliğiydi. Fakat Kürtler açısından daha önemli olan bir özelliğiyse Kürtlere ve Kürtçe’ye gösterdiği önemdir. Örneğin, Flora Kitabı’nın tümü, dönemin standartları gereği Arapça olarak kaleme alınmışken, Kürdistan Florası adlı bölüm yerel bitkilerin isimlerinin Kürtçe terimlerle verilmiş olması ile dikkat çeker.
TBMM, Kürt Özerkliğini Kabul Etti [10 Şubat 1922]
Fransız arşivlerindeki bir belgede* 1921 Haziran ayında Kürt liderler ile Ankara hükümeti arasında küçük çaplı çatışmalar sonunda karşılıklı delegelerin anlaştığından ve imzalanan bir protokoldan söz ediliyor. Mardin’deki aşiret liderlerinden Pirizade Bekir, Derwîn’den Musa Beg ve Millî Aşiret Reisi Mirliva İbrahim Paşa, Kürt tarafının önde gelenleri olarak bu belgede ismi geçiyor. Mustafa Kemal liderliğindeki hükümet tarafından otonom bir Kürt devletinin resmen tanınmasından bahseden bu tutanağın Haziran’ın son günlerinde karşılıklı olarak imzalandığı belirtilmektedir.Fransız arşivlerindeki belgeye göre antlaşma şu noktalardan oluşuyordu:
1-Ankara hükümeti tarafından Kürtlerin yaşadığı bölgede otonom bir Kürt devletinin tanınacaktır.
2-Sınırlar Kürtler tarfından çizilecektir.
3-Türk jandarmalarının ve Türk devlet görevlilerinin Kürdistan’ın sınırları dışına çağrılacaktır.
4-Otonom Kürdistan örgütlenme işlerinden Türkiye elini çekecektir.
5-Ankara hükümeti tarafından toplanan tüm askeri vergilerin ve askeri bağışıklıklar Kürtlere tahsis edilecektir
6-Türkiye toprakları içinde kalan Kürtler dış mihraklara karşı korunacak ve orduda bulunan Kürtler özgür bırakılacaktır. (Haziran 1921)*
İngiltere’nin o tarihlerde güneyde Kürt sorununu gündeme getirdiği biliniyor. M.Kemal de İngiltere’nin elindeki Kürt kozunu geçersiz kılmak için Kürt otonomisini dar bir çevrede konuştu. 10 Şubat 1922 tarihinde Kürt otonomisi yasalaştı. Fakat her ne hikmetse bu yasa ve yasaya ait meclis müzakereleri ne açık ne de gizli meclis zabıtlarında yok. 9 ve 11 Şubat tarihli zabıtlar var fakat 10 Şubat 1922′ye ait zabıtlar ortada yok.
O günlere dönecek olursak, 14 Ocak 1922 günü yurt gezisine çıkan Mustafa Kemal Paşa, 17 Ocak 1922 günü İzmit’teki durağında İzmit Kasrı’nda gazetecilerin sorularını yanıtlamıştı. Akşam Gazetesi yazarı Falih Rıfkı’nın (Atay soyadını alacaktı daha sonra) bir sorusu üzerine Musul ve Kürtler konusuna değiniyordu ve şöyle konuşuyordu:
“… Musul’u da kendi topraklarımız içine alan sınıra ulusal sınır demiştim. Gerçekten o zaman Musul’un güneyinde bir ordumuz vardı. Fakat biraz sonra bir İngiliz kumandanı gelmiş ve İhsan Paşa’yı aldatarak orada oturmuş. Musul bizim için çok önemlidir. Birincisi, Musul’da sınırsız servet oluşturan petrol kaynakları vardır. (….) İkincisi onur kadar önemli olan Kürtlük sorunudur. İngilizler orada kendilerine bağımlı bir Kürt hükümeti kurmak istiyorlar. Bunu yaparlarsa, bu düşünce bizim sınırlarımız içindeki Kürtlere de yayılır. Buna engel olmak için sınırı güneyden geçirmek gerekir…”
Nitekim Mustafa Kemal’in, bir diğer gazeteci olan Vakit Gazetesi başyazarı Ahmet Emin’in (Yalman soyadını aldı) sorusuna verdiği cevap tutanaklara geçmesine rağmen gazetede yayımlanmamış ve dönemin belgelerini açıklayan Türk Tarih Kurumu bu sorunun cevabının yayınlanması için 12 Eylül darbecilerinden izin alamamıştı. 64 yıl boyunca gizlenen cevap 1987 yılında 2000′e Doğru dergisinde yayımlanacaktı. Tarih Kurumu-Atatürk Devrim Araştırma Merkezi mührü taşıyan ve 1089 numaralı tutanağın 15. sayfasında şu diyalog yer alıyordu:
Ahmet Emin “Kürt meselesine değişinmiştiniz. Kürtlük sorunu nedir? Bir iç sorun olarak değinseniz iyi olur.” diye soruyordu.
Gazi Paşa’nın yanıtı şöyleydi:
“Kürt sorunu, bizim, yani Türklerin çıkarları için kesinlikle söz konusu olamaz. Çünkü bizim ulusal sınırlarımız içinde Kürt öğeleri öylesine yerleşmişlerdir ki, pek sınırlı yerlerde yoğun olarak yaşarlar. Bu yoğunluklarını da kaybede ede, Türklerin içine gire gire öyle bir sınır oluşmuştur ki Kürt adına bir sınır çizmek istersek Türkiye’yi mahvetmek gerekir. Örneğin, Erzurum’a giden Erzincan’a, Sivas’a giden Harput’a kadar giden bir sınır çizmek gerekir. Ve hatta Konya çöllerindeki Kürtleri de göz önünde tutmak gerekir. Bu nedenle başlı başına bir Kürtlük düşünmekten çok Anayasamız gereğince zaten bir çeşit özerklik oluşacaktır. O halde hangi bölgenin halkı Kürt ise onlar kendi kendilerini özerk olarak yöneteceklerdir. Bundan başka Türkiye’nin halkı söz konusu olurken onları da beraber ifade etmek gerekir. İfade olunmadıkları zaman bundan kendileri için sorun çıkarırlar. Şimdi Büyük Millet Meclisi hem Kürtlerin hem de Türklerin yetkili temsilcilerinden oluşmuştur. Ve bu iki öğe bütün çıkarını ve bütün kaderlerini birleştirmiştir. Yani onlar bilirler ki bu ortak bir şeydir. Ayrı bir sınır çizmek doğru olmaz.”
İlk Sigarayı Türkler İçti...
Osmanlı, tütünle 17. yüzyıl başında tanıştı. Tütünün Osmanlı pazarına girişiyle, IV. Murat tarafından yasaklanması bir oldu. Ne var ki yasak uzun sürmedi. Tütün kullandığı için sürgüne gönderilen Bahai Efendi, 1646'da şeyhülislam olur olmaz, tütünün serbest bırakılmasına ilişkin fetvayı verdi.
Osmanlı hinterlandında ilk tütün ticaretini başlatan, Mısır Valisi İbrahim Paşa idi. Tütünün sigara formunu kazanmasının da bu döneme, yani 19. yüzyılın ilk yarısına rastladığı iddia edilir. Akka Kalesi'nin, Fransızlar tarafından kuşatılması sırasında İbrahim Paşa askerlere moral olsun diye tütün ve nargile gönderir. Nargile bombardımanda parçalanınca, askerler tüfek fişeklerinde kullanılan kâğıda sararak tütün içmeye devam ederler. 1853-56 arasında yaşanan Kırım Savaşı'nda, İngiliz ve Fransız askerleri de tütünü gazete kâğıdına sararak içmeyi öğrenirler.
Cibali Sigara Fabrikası'nda 1920'lere kadar yalnızca gayrimüslim kadınlar çalışabiliyordu.
Derken 1881'de sigara fabrikaları kurulmaya başlanır. Doğuda üretilen tütünler, Batılı ülkelerde fazlasıyla talep bulduğundan ve pahalıya satıldığından sigara markalarında da Doğulu isimler kullanılır. 1886'da Dresden'deki Yenice fabrikasında üretilen sigaralara Salem adı verilir örneğin. İzmir, Adana, Samsun ve tabii İstanbul, Osmanlı'nın en önemli tütün üretim ve işleme alanlarıdır.
Muharrem Kararnamesi ile ödenemeyen borçların tasfiyesi için 1881'de oluşturulan Düyunu Umumiye idaresi tütün gelirlerine de el koyar. Cibali Sigara Fabrikası 1884'te, Fransız sermayesiyle Reji İdaresi (Memalik-i Mahruse-i Şahane Duhanları Müşterekülmenfaa [kâr ortaklığı] Reji Şirketi) tarafından kurulur. Tütün çiftçisinin Reji İdaresi'nden ruhsat alması, dahası ürününü yalnızca şirkete satması şart koşulur. Başka alıcı bulamayan üretici, tütünü değerinden çok ucuza satmak zorunda kalır. Kaçak üretim ve satış kaçınılmazlaşır. Üstelik bu konudaki denetimi de, şirket adına Osmanlı güvenlik güçleri yapacaktır. 1940'larda yapılan bir istatistikte 42 yıl süren Reji İdaresi boyunca kaçakçı, kolcu ve zabıtadan ölenlerinin sayısının 20 bin olduğu iddia edilir.
Tekel işletmesi, Türk tütününün ününü dünyada koruyabilmek için tanıtıma 1980'lere kadar önem veriyordu .
`Demokratik' bir ihtilalle Sultan II. Abdülhamit'in 1908'de II. Meşrutiyet'i ilan etmesini sağlayan İttihat ve Terakki Cemiyeti üyelerinin, ilk işlerinden biri de Reji İdaresi'ni tartışmaya açmak olur. Maliye Nazırı açıkça Reji'yi eleştirdiğinde, Paris'te kıyamet kopar. Reji'nin kamulaştırılmasından korkan Fransız Dışişleri Bakanı Stephen Pichon, İstanbul'a bir protesto telgrafı çeker. Çünkü böylesi bir kamulaştırmanın Fransa'da önemli bir mali krize neden olmasından korkmaktadır. Tehdidin devamı halinde Fransız sermayesinin Osmanlı ekonomisinden çekileceği blöfü yapılır ve Reji olduğu gibi kalır.
Reji Şirketi'nin bütün hak ve yükümlülükleri 1925'te devlete devredilir. İç piyasaya üretilen sigara, 1930'da devlet tekeline alınır. Tütün, Tuz ve Müskirat (alkollü içkiler) İnhisarlar İdareleri 1928'de kurulur ve 1932'de birleştirilerek İnhisarlar Umum Müdürlüğü adını alır. Tekel Genel Müdürlüğü'ne dönüşmesi ise 1946'yı bulur.
Yabancı sigaralar 1986'dan itibaren Türkiye pazarında yerlilerle rekabet etmeye başlar. Dünya piyasasında büyük bir ağırlığı olan Türk tütünü yerine Virginia tütününün teşvik edilmesine çoktan başlanmıştır. Tekel Genel Müdürü olan Recai Dıblan, 1973'te tütün gibi stratejik bir üründe, üreticinin kaderini yabancı firmaların eline bırakmanın kapitülasyon anlamını taşıyacağını söylese de, 1980'lerin ortalarında ekonominin dışa açılması arzusu, bu tür duyarlılıkları çoktan silmiştir.
Meclis'te Ocak 2002'de onaylanan `Tütün Yasası'yla yabancı şirketlerin Türkiye'de Virginia tütünü üretimi ve sigara imalatı alanına girmelerinin yolu açılıyor. Tekel'in özelleştirilmesi (bu şirketler tarafından satın alınması) durumunda Virginia tütünü üretimi desteklenecek, şark tütünü üreticisi ise alıcı bulamayacaktır... Neyse ki, sigaranın dumanıyla savrulup gidiyor her türden efkâr.
Kaynak: Atlas Dergisi
Marko Paşa
<v:imagedata src="file:///C:DOCUME~1TLOCALS~1Tempmsohtml1